ארגון זמן

מתוך Braude

קפיצה אל: ניווט, חיפוש

עורכת ראשית: מרינה. עורכים משניים: עידן פודו , קורנפלד גד.


תוכן עניינים

תפיסת הזמן

תפיסת זמן הינה תכונה ביולוגית המאפשרת ליצור חי לחוות את השינויים שסביבו באופן השוואתי. דוגמה, היכולת של אדם לבחון כמה חלקי-יממה אורכת פעולה מסוימת, הינה תפיסת הזמן שלו לגבי אותה פעולה.

תפיסת הזמן היא ביטוי ליכולת הפנימית של אדם להיות מזוהה עם מעבר הזמן. קיימות זוויות בחינה שונות לשאלה, האם תפיסה ביולוגית הינה נרכשת, כלומר - נגזרת מקיום חוקיות של פרקי הזמן במציאות הממשית, או בלתי נרכשת, כלומר - מבטאת יכולת ביולוגית טבעית לחוש מעבר זמן ביחס למהירות תהליך החשיבה עצמו.

על פי התפיסה הראשונה (תפיסת זמן כמיומנות נרכשת), אזי יחידות הזמן השונות: שנייה, שעה, יממה וכו', נלמדות עקב הפנמה של תהליכים שיטתיים שונים: יום-ולילה, מהלך השעון וכו'. על-פי התפיסה השנייה (תפיסת זמן בלתי-נרכשת), יחידות הזמן השונות הינן כלי לכימות תפיסת הזמן, אשר קיימת בלא קשר לקיומן.

ידוע כי קיימות מספר תפיסות זמן מקבילות, הנבדלות בקנה מידה. הקשר בין תפיסות הזמן השונות הינו ככל הנראה מורכב. דוגמה: אורך יממה עשוי להיקבע באופן שונה, בהתאם לקנה המידה. לעתים, במהלך היום אדם חש כי הוא ארוך ביותר, אך לעומת זאת, בסיכום שבועי נראה כל יום כקצר.

תפיסת הזמן של האדם המערבי מחולקת לתפיסת העבר, ההווה והעתיד. באופן תאורטי, קיומה של תודעה המתייחסת לזמן מחייבת את עצם קיומם של עתיד, עבר והווה כמושגים הנגזרים מתפיסת האדם.

ההווה, אם כן, הינו המצב האפשרי היחיד המתקיים עבור התודעה, בעוד העתיד והעבר הינם הפשטות שאינן קיימות בפועל. עם זאת, ככל שהתודעה מתקדמת בזמן, העבר מכיל מאורעות רבים יותר, ואילו העתיד מכיל מאורעות מעטים יותר.

תפיסות זמן אחרות קיימות בתרבויות אחרות. למשל, בתרבות ההודית תפיסת הזמן היא מחזורית. כתוצאה מכך, יחידות הזמן של שניה, דקה, שעה, יממה, שבוע, חודש ושנה, הודות לכך שהן מבוססות על מחזורי היום והלילה, משמשות בהודו בצורה דומה לדרך בה הם משמשות בשאר העולם. אולם, שאר יחידות הזמן מוגדרות על ידי סיבובי גלגל החיים.

ארגון זמן

זמן הוא אחד המשאבים החשובים ביותר שיש לכולנו, אולם לא כולם משתמשים בו בצורה הטובה ביותר שהם יכולים. כדי להשיג את המרב מהשימוש בזמן, רצוי להקדיש קצת זמן לתכנון. כשהזמן מתוכנן נכון, התסכול נמנע ויש הרגשת יעילות וסיפוק.

תחילה, מומלץ לרשום את היעדים לטווח הארוך, לטווח הבינוני ולטווח הקצר. לאחר מכן צריך להחליט מה נדרש לכלול בפעילות היומית, כדי שיעדים אלו יושגו. חלק מהפעילויות היומיות הן אישיות, כמו: אכילה, שינה, קניות, קריאה, בריאות, תחזוקת הבית, פנאי ועוד. חלק מהן הן פעילויות עסקיות, כמו: פגישות, טלפונים ונסיעות. כמו כן, מגדירים כל פעילות נוספת, כגון: לימודים, פיתוח קריירה וכו'.

לאחר שהוגדרו תחומי הפעילות, יש להכין טבלה של לוח זמנים שבועי ולהתחיל לשבץ בה את הפעילויות למשך השבוע, לפי סדרי עדיפויות, באופן שיאפשר לנו להשלים את כל המטרות שהצבנו לעצמנו (כולל פנאי). מילוי הטבלה מתחיל עם הפעילויות הקבועות, המתרחשות בזמנים קבועים וידועים מראש, כמו: עבודה, לימודים או חוגים. לאחר שמשבצים אותן, אפשר להמשיך ולשבץ פעילויות מזדמנות, לפי יחידות זמן מוגדרות וקבועות (לדוגמה: שעה, חצי שעה, רבע שעה וכו'). מומלץ להותיר זמן גם לאירועים בלתי צפויים.

הטבלה מאפשרת לראות את לוח הזמנים השבועי במבט אחד ולהיווכח אם הזמן מנוצל היטב ואם הוקדשה יחידת זמן רצויה ומתאימה לכל פעילות. במהלך השבוע כדאי לעקוב אחר הביצוע, לבחון האם תוכנית הפעילות הייתה מעשית ובהתאם לכך לבנות את הפעילות לשבוע הבא. כמו כן, כדאי להכין לוח זמנים חודשי ולפקח על הביצועים ברמה החודשית.

לכל אחד יש שעון ביולוגי שונה. יש אנשים שמוחם עובד טוב יותר בשעות הבוקר, ואחרים פועלים טוב יותר בשעות הערב. לפיכך כדאי לכל אדם לתכנן את המשימות החשובות של היום בזמן העירנות המירבית שלו, ואילו משימות שוליות יותר מומלץ לו לבצע בזמן בו התיפקוד שלו חלש יותר.


הגדל

טיפים כלליים לארגון זמן

  • להקדיש זמן לתכנון זמן.
  • להציב משימות שאפשר לבצען בזמן נתון ולהקדיש די זמן לכל אחת מהן.
  • להקפידי לבצע כל משימה ביחידת הזמן שהוקצתה לה.
  • אל תגלוש לתחומים אחרים בעת ביצוע משימה.
  • סיים תמיד כל משימה שהותחלה.
  • מומלץ לבצע משימות קשות תחילה, כשהגוף והמוח נמצאים ברמתם המיטבית, ולהותיר את הדברים הפשוטים יותר לביצוע מאוחר יותר (למשל, בזמן מנוחה).
  • אל תדחה דברים לא נעימים; הם לא יהפכו לנעימים יותר בעתיד.
  • להשתדל להגדיר זמן שבו אסור להפריע לך, אלא במקרה חירום.
  • לבקר ולעקוב אחר השימוש בזמן ולקבוע אם לשנות את תכנון הזמן או להמשיך את הפעילות בהתאם לכך.
  • להעביר מטלות הלאה. אם מישהו יכול לעשות משימה מסוימת ברמה של 80% מהרמה שלך, עדיף שהוא יעשה אותה. כך תתפנה לפעילויות שמחייבות 100% מיכולתך.
  • דחייה ואי ביצוע החלטות - גוזלות זמן.
  • להתמקד במה שחשוב תחילה. לבדוק אם הקדשת די זמן לדברים החשובים.



בבליוגרפיה

אסימון - ארגון זמן

ויקיפדיה - זמן


כלים אישיים

sl
דומיין בעברית  דומיין  דומין  תוכנה לניהול  קשרי לקוחות  CRM, ניהול קשרי לקוחות  דומין בעברית  פורומים  ספרדית  גיבוי